اونس جابر درباره رویای گرند اسلم خود صحبت می کند: «شاید هنوز آماده مادر شدن نباشم» | تنیس

آ.هنگامی که بهترین تنیس بازان جهان تابستان گذشته در زمین چمن ویمبلدون با هم دیدار کردند، به سرعت مشخص شد که اونز جابر در حال افزایش است. او با غلبه بر دوندگی بی امان قهرمانان گرند اسلم پترا کویتووا، النا ریباکینا و آرینا سابالنکا بهترین تنیس زندگی خود را تولید کرد و به دومین فینال متوالی خود رسید. او سپس وارد فینال شد و به اولین تنیسور آفریقایی و عرب تبدیل شد که موفق به کسب یک عنوان گرند اسلم شده است.

در عوض یخ کرد.

با این عنوان که ناگهان در خط بود، جابر به سختی توانست بازی کند. پاهایش ریشه در چمن داشت و سعی کرد با فورهندهای ساده رالی تور را پاک کند. خیلی غیر قابل تحمل بود تونسی در ست های متوالی مغلوب مارکتا وندروسووا شد و رکورد خود را در فینال های گرند اسلم به 0-3 کاهش داد. به راحتی می‌توان تصویر آزاردهنده جابر را به وزن اضافه‌ای که او بر روی شانه‌هایش حمل می‌کرد نسبت داد، اما حقیقت بسیار شخصی‌تر بود.

«این فقدان بسیار سخت بود زیرا به مادر شدن من و داشتن خانواده مرتبط بود. جابر که در یک اتاق کوچک در داخل Caja Magica در آستانه مسابقات آزاد مادرید صحبت می کرد، می گوید: “این برای من یک غم و اندوه اضافی بود.”

جابر که رتبه 2 او در دوران حرفه ای اش بالاترین رتبه ای است که یک تنیس باز عرب یا آفریقایی کسب کرده است، همیشه مدافع بیان اهداف خود بوده است و در ویمبلدون سال گذشته، این اهداف از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند: او تصور می کرد که برنده شود. عنوان. و اندکی بعد از ورزش استراحت کرد و اولین فرزندش را با همسرش کریم کمون که او نیز فیزیوتراپیست به دنیا آورد.

با شکست او این سناریو منتفی شد. جابر در آخرین مستند خود، این من هستم، گفت که او و کامون پس از مسابقه “مثل نوزادان” گریه کردند و بر درد آنها تأکید کرد. انتخاب های دشواری که ورزشکاران زن باید بین کار و خانواده انجام دهند. در حال حاضر، این بازیکن 29 ساله مصمم است تا رویای خود را برای قهرمانی در نهایت یک گرند اسلم دنبال کند.

جابر می گوید: «اینطور است. “فکر می کنم باید این اتفاق بیفتد. شاید من هنوز برای مادر شدن آماده نیستم. امیدوارم بتوانم این عنوان را به دست بیاورم زیرا واقعاً آن را می خواهم. بدیهی است که پس از چند ماه بسیار دشوار اکنون سعی خواهم کرد تا به آنجا برسم. و امیدوارم روزی بتوانم مادر شوم و فرزندم را به تور بیاورم، دیگر کوچکتر نمی شوم و بتوانم برگردم و از فرزندم مراقبت کنم.” “

اونس ژابور پس از شکست مقابل مارکتا وندروسوا در فینال ویمبلدون اشک در چشمانش جاری شد. عکس: تام جنکینز/ گاردین

ماه ها طول کشید تا جابور حتی شروع به پردازش شکست ویمبلدون کند، دردناک ترین باخت دوران حرفه ای او، و ظهور مجدد مصدومیت مزمن زانو او در سال جاری، به فرم او آسیب بیشتری وارد کرده است. جابور امسال را با رئال مادرید با رکورد فاجعه بار 3-7 آغاز کرد و در هفته های ابتدایی فصل خاکی به استراحت فکر می کرد.

جابر می‌گوید: «من در منطقه بسیار بدی بودم و حدس می‌زنم نمی‌توانستم باخت دیگری را تحمل کنم. اما من خودم را به چالش می‌کشیدم و می‌گفتم، خوب، قبلاً در این موقعیت قرار نداشتم، در مورد بهترین بازیکن بودن و از دست دادن بسیاری از مسابقات. اما من هم گفتم با نگاهی به برخی نقل قول ها و همه چیز، خوب است که جرات شکست خوردن را داشته باشم.

“من فکر می کنم اگر ترسو هستید، نباید بروید و تلاش کنید. نمی خواستم ترسو باشم و می خواستم تلاش کنم، حتی اگر باختم، اما با افتخار این باخت را پذیرفتم. با وجود اینکه افکار منفی زیادی داشتم، این کاری بود که به خودم افتخار می کردم. اما اتفاق می افتد که من این افکار منفی را می پذیرم و آنها را به افکار مثبت تبدیل می کنم.

فراتر از سبک بازی متنوع و بسیار سرگرم‌کننده و موفقیتی که تعیین کننده حرفه خود است، جابور حرکات قابل توجهی را در خارج از زمین انجام داده است. او یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تنیس بازان حرفه ای (PTPA)، انجمن بازیکنان رقابتی است که توسط نواک جوکوویچ تأسیس شده است، و امسال جابور سفیر جهانی برنامه جهانی غذا (WFP) شد. یکی از اولین مبارزات او مبارزه با گرسنگی و قحطی در غزه بود.

جابر می گوید: «75 سال است که در جنگ زندگی کرده ام. «شاید برخی از مردم ندانند که این جنگ برای مدت طولانی ادامه دارد. من واقعاً از آنچه در غزه می گذرد، غمگین هستم، جایی که مردم فلسطین حتی غذا ندارند و بیمارستان ها مطمئناً به اندازه کافی برای رسیدگی به جراحات مجهز نیستند. در یک نقطه، من شبکه های اجتماعی را حذف کردم زیرا نمی توانستم فیلم ها را تماشا کنم. خیلی زیاد بود و روی من تاثیر می گذاشت.

«به گفته من در آن ویدیو از کانکون، واقعاً بهترین ها را از من گرفت. دیدن اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ناامیدکننده است، اما به عنوان پلتفرم من و همچنین به عنوان سفیر جهانی غذا، سعی می کنم تا آنجا که می توانم کمک کنم. ای کاش دنیا می توانست ببیند واقعاً چیست، زیرا وحشتناک است. من نمی دانم چند نفر در مورد آن صحبت نمی کنند.

ماهیت جهانی تنیس به این معنی است که اغلب با ژئوپلیتیک در هم آمیخته است، همانطور که نشان می دهد چگونه تهاجم روسیه به اوکراین بر رویدادهای زمین های تنیس تأثیر گذاشت. WTA بیانیه زیر را اعلام کرد: حملات حماس به اسرائیل در 7 اکتبر اما در حالی که حملات هوایی و زمینی اسرائیل به منطقه بیش از 30000 فلسطینی را کشتند، چیزی بیشتر از این سخن نگفت. Jabeur می‌گوید این موضوع رایجی برای گفتگو در تور نیست.

از معرفی خبرنامه گذشته بگذرید

او می‌گوید: «نه، صراحتاً درباره فلسطین زیاد بحث نشده است. “اما من دیدم که برخی از بازیکنان به سمت من آمدند و از من حمایت کردند و می خواستم بدانم واقعاً در دنیا چه خبر است. همه می دانند و همه هنوز هم آرزوی صلح دارند. ای کاش آنها بیشتر در مورد آن صحبت می کردند، اما شما می دانید سیاست، سیاست است، و صادقانه بگویم، بسیاری از مردم از درگیر شدن می ترسند.”

در اوایل ماه جاری، WTA اعلام کرد که رویداد مهم پایان سال خود، فینال WTA، در ریاض، عربستان سعودی برگزار خواهد شد. این تصمیم به دلیل قوانین پادشاهی علیه افراد LGBTQ+، سرکوب مخالفان و میلیاردها دلار هزینه شده برای ورزش و سرگرمی برای پاکسازی وجهه این کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. تنها چند هفته پس از اعلام معامله ATP با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی، برند PIF در حال حاضر در مکان ها و زمین های مسابقات در همه جا حضور دارد.

Jabeur پیوسته مشتاق این امکان بوده است. او ابتدا به عربستان سعودی رفت برای انجمن جهانی ماسکاین انجمن سالانه جوانان است که در آن سال گذشته او اولین مسابقه تنیس زنان خود را در برابر آرینا سابالنکا شماره 2 جهان در آنجا انجام داد. جبیر اکنون قرارداد پوشاک با برند زنان عربستانی Kayanee نیز دارد. او احساس می‌کند که دورنمای رقابت در عربستان سعودی برای هدفش برای استفاده از موفقیتش برای الهام بخشیدن به دیگر بازیکنان عرب، به‌ویژه زنان، مهم است.

جابر در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه به من گفت: “من همیشه صادقانه در مورد موقعیت اینجا و تصمیمی که آنها گرفته اند مغرضانه هستم.” “من بسیار خوشحالم که در آنجا هستم. به عنوان یک زن عرب، من به پیشرفت کارها در عربستان سعودی بسیار افتخار می کنم. البته ممکن است مردم نظرات متفاوتی داشته باشند. چیزی که من را آزار می دهد این است که برخی از مردم نمی دانند چیست؟ واقعاً آنجا اتفاق می‌افتد و آنها نمی‌دانند واقعاً در عربستان چه خبر است.”

اونس ژابور در پیروزی روز دوشنبه در مادرید مقابل یلنا اوستاپنکو بک هند بازی کرد. عکس: متئو ویلالبا/گتی ایماژ

«اگر واقعاً آن را دوست ندارند، نظر صادقانه خود را می‌دهند. ما به آنها نمی گوییم که شما واقعاً آن را دوست داشتید یا چیز دیگری. صادقانه بگویم، من دوست دارم نظرات بهتری ببینم. برای من همیشه شانس و رفتن به آنجا نه فقط برای بازی تنیس، بلکه برای دادن این فرصت به زنان جوان، به ویژه، این بود که الگوهایی از گذشته ببینند و باور کنند که می توانند به هر چیزی برسند.”

هرچه فرم سریعتر در تنیس شکسته شود، بازیکنان سریعتر می توانند راه بازگشت را پیدا کنند. ژابور که اولین حضور خود را در مسابقات آزاد مادرید پس از کسب عنوان اصلی خود در سال 2022 انجام داد، روز دوشنبه با شکست دادن جلنا اوستاپنکو، بازیکن نهم 6-0، 6-4 به مرحله یک چهارم نهایی رسید. مسابقات. او در تمام سال قبل هرگز در بازی های متوالی پیروز نشده بود.

جابر معتقد است که برای موفقیت و الگوسازی منحصر به فرد برای بازیکنان جوان آینده، مهم است که در این لحظات سخت و همچنین زمانی که باد آرام است، باز و صادق باشیم.

این یک زندگی عالی است، اما گاهی اوقات مثل این است که همیشه در سفر هستید، دلتنگ خانواده خود می شوید، در مادرید بیمار می شوید، زانو آسیب می بینید. مبارزات زیادی وجود دارد، اما چگونه می توان بر این مبارزات غلبه کرد؟ چگونه این روزهای سخت را پشت سر می گذارید؟ چون این روزگار سختی است.» من نمی گویم که موفقیت غیرممکن است، اما اگر از آن عبور کنید، قوی تر خواهید بود، صبورتر خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *